tirsdag 29. september 2009

Eirik og Magnus forteller om spillvanene sine

Under spillseminaret fikk vi besøk av Eirik, 13 år og Magnus, 14 år. Lydfila fra dette innlegget er for dårlig, men vi har skrevet et lite referat. Karianne intervjuet og gutta svarte.

Hvor lenge har dere spilt og hvor gamle var dere når dere begynte å spille?
Magnus: Fikk jo Playstation 1, det er første spillmaskina jeg husker jeg fikk og som jeg husker jeg spilte på. Jeg var fire-fem var jeg ikke det?
Eirik: jeg fikk vel to dataspill som gikk på læring eller noe sånn. Jeg var vel 3 år eller noe sånt.

Dere kunne spille før dere kunne lese, eller?
Magnus: Ja, eller nei var det ikke omtrent samtidig da

Spilte dere noen gang spill som ikke var på norsk før dere kunne lese engelsk?
Magnus: Jeg kan’ke huske å ha hatt spill som var på norsk jeg.
Eirik: Jeg spilte bare norske spill før jeg.

Er det sånn at dere har holdt dere til en type spill eller har dere spilt litt sånn forskjellig?
Eirik: Jeg har jo flere spillkonsoller.
Magnus: Jeg har ikke holdt meg til ett konsoll for å si det sånn. Jeg har jo PC, PSP [Playstation portable], Playstation 3. Det meste er Sony. Jeg spiller hva som helst. Konsoll spiller ikke noen rolle så lenge jeg liker spillet.

Hva liker du best å spille Eirik?
Eirik: Jeg liker best å spille sånn bilspill egentlig.
Hvorfor liker du bilspill best da?
Eirik: Nei fordi, jeg liker fart, de fleste spill klarer å simulere fart ganske bra sånn at jeg føler at jeg er inne i spillet også blir det vanskeligere å vanskeligere!

Hva er det du liker best å spille da Magnus?
Magnus: Det varierer ganske kraftig. Jeg liker action spill med litt rollespill og skyting. Hva slags spill jeg liker kan variere litt med hva slags årstid det er også. Er det vinter og snø så liker jeg helst spill med palmer så jeg kan tro at jeg er et annet sted, ikke sant. Action spill, sånn som Uncharted: Drakes fortune, også spill som man kan forandre på alt. Sånn som Little big planet som jeg har spilt ganske mye i det siste. Der du kan spille som et spill eller gå inn i en modus og lage alt fra scratch.
Kanskje du kan forklare litt hva Little big planet går ut på?
Magnus: Jo, det er ganske, hele spillkonseptet går ut på at du er en liten person som skal styres fra A til B. Også, men, det som er så fint er at du bare kan ta bane som andre har lagd eller som spillet kom med, eller du kan som sagt gå inn og lage dine egne baner da. Lage egne steder som du kan legge ut på internett, så kan andre laste ned dine baner og spille det sjøl. Det er et helt samfunn med å bytte og prøve andres.

Bilspill og Little big planet det er jo sånn at du kan spille alene og du kan spille sammen med andre.
Magnus: Ja det er det morsomste med de fleste spill å spille sammen med andre.
Spiller du da med andre som er sammen med deg eller over nettet av og til?
Magnus: De to spillene jeg har spilt mest nå i det siste da det er jo COD 4 [Call of duty 4] og Little big planet. Når jeg spiller Little big planet jeg som regel ikke mot noen for jeg tror ikke det går an rett og slett, men på COD 4 så må jeg spille mot noen med noen på laget. COD er Call of duty. Det er krigsspill der du blir satt inn i en liten arena. Også skal du prøve å skyte så mange som mulig innen tida er ute, dersom det er tid.

Bilspill da? Spiller du med andre eller spiller du med deg sjøl?
Eirik: Det er jo gøy å spille med andre, men det spørs jo hvem jeg spiller mot.
Er det sånn at det noen ganger er moro å spille sammen og andre ganger alene?
Eirik: Ja.
Er det sånn at dere sitter sammen da eller er det også over internett?
Eirik: Nei vi sitter sammen. Det er sjelden gøy å spille bilspill alene mot hverandre på en måte. Fordi når du spiller bilspill så handler det nesten om å snakke sammen.

Vi skal spille gitar etterpå da, har dere spilt det masse?
Magnus: Ja jeg har spilt det masse.
Men da må man nesten spille sammen med hverandre, ikke sant?
Magnus: Jeg har jo spilt ofte med kamerater og han ene har jo to gitarer og da spiller vi mot hverandre da og velger en sang og så spiller vi begge to sammen og så er det om å gjøre å få beste poeng på den sangen da.
Eirik: Men i bandspillinga er det annerledes, for da er det ikke meninga å spille mot hverandre men å samarbeide om å få den beste poengen, men en kan jo også tenke at en skal konkurrere mot hverandre, men konseptet er at man skal spille sammen.

Håvard prata jo litt om hvordan man tenker når man lager spill og en ting er jo programmeringa, men en annen ting er jo for eksempel grafikken og designen og sånn. Tenker dere på de ulike tingene når dere spiller? Skal det se ordentlig ut?
Eirik: Jeg legger fort merke til om bilspillene er udetaljert. For eksempel, hvis du tar Need for speed spillene da så synes jeg at underground er veldig udetaljerte og som er ganske gamle. Mens Undercover er de beste for de er mer detaljerte. Det er bilspill alle sammen og alle er Need for Speed spill.
Magnus: Grafikken spiller litt rolle, men ikke så mye. Før sommerferien gikk jeg tilbake til å spille Playstation 1 som er gammelt. Jeg spiller jo nesten bare spill med storyline, hvis den gir mening og er interessant så er det for meg egen grunn til å spille spillet. Grafikken spiller litt rolle, men selve storyen og gameplay, hvordan det er lagt ut på konrollene, spiller mer rolle for meg da.

Det dere sier er jo egentlig litt sånn som Håvard prata om at det må på en måte være givende nok til at dere har lyst til å fortsette. Og det du sier er at historien i spillet har noe å si?
Magnus: Ja, det må ha mening. Jeg liker jo litt sci fi og Ringenes Herre og sånn, men det kan ikke være så vanskelig å skjønne. Det må jo gå an skjønne samtidig som det virker annerledes da. Også må det jo være annerledes enn andre spill også. Jeg nevnte jo Little big planet, jeg har enda ikke sett et annet spill som er likt. Det er det eneste spillet som er sånn, og det er jo noe av det som gjør at det er bra for meg, at det er annerledes.
Er det andre ting da Eirik, som gjør at du fortsetter å spille, at du ikke helt klarer å stoppe?
Eirik: Det er det med spenningskurva. At det blir vanskeligere og vanskeligere. Også er det sånn at av til så er det lenge siden jeg har spilt et spill så husker jeg at jeg synes det var morsomt så går jeg tilbake og spiller det fordi jeg nærmest savner å spille det.

Er det noen av dere som spiller sånn rene retrospill da?
Magnus: Jeg har jo iPod, jeg lasta ned Pacman. Og minesviper spiller jeg ofte, det er kanskje ikke så gammelt, men det er jo pc-spill som kommer med pc.
Eirik: Jeg liker faktisk donkeykong - ganske gøy.

Når dere vil vite om nye spill og spillnyheter og sånn, hvor går dere da for å finne det?
Magnus: Youtube. Og jeg har subscriba til en rekke forskjellige forum, sånn som IGen og sånne ting, så hver gang noen legger ut en video om et nytt spill så får jeg levert det på innboksen min. Ellers så kan jeg høre fra en kamerat som sier at oppfølgeren til et spill jeg liker kommer.
Eirik: Og hvis du spiller Playstation 3 da, så hender det at det blir lagt ut demoer på et annet spill. Så kan du laste ned den demoen for å sjekke om spillet er noe for deg, også om du liker det spillet så kan du jo kjøpe det.

Dere går ikke inn på sånne spillblogger for å hente ut info derfra?
Magnus: Av og til, men ikke så ofte. Det blir så mye stress å huske. Mye lettere å bare gå i butikken å se om det er noen nye spill som ser bra ut.

Vi skal ha spillkveld i biblioteket her da. Er det noe dere synes høres morsomt ut eller? Det vil si at vi kommer til å invitere folk til å komme å spille en hel natt egentlig.
Eirik: Det høres artig ut, men jeg tviler på at jeg holder ut en hel natt.